De afgelopen tijd zijn er veel mensen die ik ken in New York geweest. Vrienden, collega’s, famieleden. Zelfs Kemna-kopstukken Hans en Job. In New York kan je voor een paar tientjes naar Louis CK of Denzel Washington kijken. Je kan na afloop met de echte Dexter op de foto en James Franco staat daar in een vrij eenvoudig decortje John Steinbeck te spelen. Heel erg conservatief allemaal, maar: foutloos. Alles klopt. Als je iets met film of theater wil doen in Nederland, dan moet je in Amsterdam wonen. Daar gebeurt het. Dan zit je er midden in. Maar als je eenmaal in Amsterdam woont en je iets met film of theater doet, dan moet je naar New York. In New York is alles goed, zelfs de musicals.Ik heb geen geld om naar New York te gaan en doe daarom mijn best om stukjes New York naar Amsterdam te halen (ook om die verberlijnisering tegen te gaan). Met mijn eigen gezelschap HartenJagers heb ik - naar New Yorks voorbeeld - de afgelopen jaren MONDOV georganiseerd, een try-outpodium voor jonge makers. 

 

Op maandagavond 2 juni vieren we helaas de laatste editie, omdat we het sindsdien steeds drukker hebben gekregen. Het New Yorkse model heeft gewerkt. Vanaf volgende week is de voorstelling War Horse te zien in Carré, geregisseerd door een Amerikaan uit New York. Ik speel een Brit. Van onze regisseur leer ik hoe je er precies voor moet zorgen dat alles klopt. War Horse trekt al jaren volle zalen op Broadway. 

Als je niet tevreden bent met wat de wereld je te bieden heeft, moet je niet tegen die wereld aan schoppen. Je moet je eigen aanbod veranderen. Werk harder, wordt beter. Strijk de plooien glad. En laat het publiek zien wat je zelf zou willen zien: foutloze acteurs. Theater waarin alles klopt. En ooit zullen alle kunstenaars hun voorbeeld vinden in Amsterdam.

New York

Column voor www.kemna.tv